torstai 4. heinäkuuta 2013

Chiemsee, Salzburg ja Königsee

Viime viikonlopun vietimme reissaillen yliopiston ekskursion mukana, joka suuntasi tällä kertaa Chiemseelle ja Salzburgiin. Sunnuntaina kävimme vielä Königseellä. Reissu onnistui paljon paremmin kuin Berliinin reissu vaikka koko viikonlopun sääksi ennustettiin melkein samanlaista mitä Berliinissä oli. Ennustukset osoittautuivat vääriksi ja aurinko paistelikin pilvien lomasta, ja välillä piti ottaa pitkähihaisetkin pois, kun aurinko porotti niin kovasti.

Matkalle lähdimme siis viime perjantai-aamuna. Bussillinen vaihto-opiskelijoita innosta hihkuenko? Ei, vaan bussillinen nukkuvia tai muuten vaan koomaisia erasmuslaisia ensimmäiseen pysähdykseen saakka. Sen jälkeen tunnelma alkoi pikkuhiljaa nousta, kun maastokin muuttui vähitellen vuoristoisemmaksi, mitä etelämmäs päästiin.

Ensimmäinen ajatukseni hotellistamme oli, että: "Wau, mikä ihana Alppihotelli!" Alppien läheisyydessähän Gstadtissa me olimmekin, joten ei mikään ihme, että rakennustyyli oli sen mukainen. Vaikka emme saaneetkaan järvimaisemaa, niin kuin suurin osa muu porukasta, niin huoneemme oli tosi miellyttävä. Olisi tehnyt mieli jäädä vielä pidemmäksikin aikaa.

Meidän ihana hotelli

Anniina ja Andrew

Kauniit suomineidot
Heti perjantaina meille oli järjestetty veneristeily Chiemseellä, joka on Baijerin suurin järvi ja koko Saksan kolmanneksi suurin. Pysähdyimme parille saarelle, Herreninsel ja Fraueninsel, käppäilemään ja hengailemaan oman tahdon mukaan. Kävimme yhdessä Biergartenissa juomassa oluset ja siinähän se tunti jo menikin. Suuntasimme veneen nokan läheiseen kaupunkiin, jossa oli Jazz-festivaalit (tai -konsertti), mutta eipä ketään kiinnostanut jazzailut vaan ostimme suureen nälkäämme dönerit, ja sen jälkeen kävimme tyttöjen kanssa vielä jätskillä!

Andrew, John, Anne, Diana, Jenni, minä, Anniina ja Fiona Chiemseellä

Fraueninselin Biergarten

Herreninselillä

Koko excu-porukka

Illalla chillailimme porukalla yhdessä hotellihuoneessa korttia pelaten. Myös pari ärsyttävääkin ärsyttävämpää leikkiä tuli tutuiksi. Mulla meni kauan aikaa hoksata leikkien kompa, mutta lopulta tajusin silti. En malta odottaa, että pääsen opettamaan sen teille sinne Suomeen. ;) Yöllä saimme kuningasidean, että MENNÄÄN UIMAAN! Siinä puoli kolmen jälkeen olinkin jo kastelemassa talviturkkiani Chiemseeseen.

Lauantai-aamuna lähdimme kohti Salzburgia, Itävaltaa (saanpa taas lisätä listaani yhden maan, jossa olen ollut.) Ensin kiertelimme oppaan mukana pari tuntia ja näimme pakolliset puistot ja rakennukset, kuten Mozartin syntymätalon. Kierroksen päättyessä päätimme porukalla mennä Festung Hohensalzburgiin, joka on siis keskiaikainen linnoitus Salzburgin yllä. Mahtavat näköalat avautuivat heti, kun linnoitukseen pääsimme.

Ydinporukka
Siellä se Mozart syntyi!
Paras jenkkikaveri Andrew!

Välillä on aika rauhoittua...
Anniinan, Johnin ja Andrewn kanssa.
Linnoitus näkyy taustalla

Suomalaistytöt <3

Panoramakuva linnoituksesta

Nälkä alkoi jo vaivata itse kutakin, joten seuraavaksi menimme syömään erittäin huonoon ja kalliiseen ravintolaan, jonka nimeä en nyt muista. Tippiä ei tarjoilija saanut meiltä yhtään. Mielenkohottamiseksi kävimme ravintolan jälkeen Hotel Sacherissa herkuttelemassa aidot Sacherkakut ja olihan se ihan hyvää. Vähän kallista, mutta kerrankos sitä Itävallassa oltiin. Iltaa vietimme taas hotellissamme.

Kolmannen vähän nukutun yön jälkeen oli hieman vaikea päästä ylön puoli kasilta. Ei kun bussiin ja menoksi. Suuntana oli Königsee sekä Berchtesgaden ja Salzbergwerk. Salzbergwerk on maanalainen suolatunneli, jossa nimensäkin mukaisesti tuotetaan suolaa. Ajattelimme, että Salzzeitreise (Suola-aikamatka) on tylsä ja opas selittää monotonisella äänellä tylsiä juttuja, mutta voi sitä yllätyksen ja riemun määrää, kun pääsimmekin liikkumaan maanalaisella junalla, laskettelemaan liukumäkiä haalareissa sekä ylittämään maanalaisen lammen pienellä lautalla! Lammen ylityksen ajaksi oli loihdittu upea valoshow, joka jää kyllä mieleen kauaksi aikaa.

Laitettiin tuollaiset haalarit päälle niin pääsi liukumaan paremmin liukumäkeä :D

Junalla maan syövereihin
Kierroksen jälkeen söimme hintaan kuuluvaa Weisswurstia eli valkoista makkaraa. Tai no muut söivät, sillä mulle se ei oikein maistunut. Söin vaan annokseen kuuluneen brezelin. Tämän jälkeen bussi starttasi jälleen ja tällä kertaa suuntana Königsee. Risteilimme alppivuorten välissä ja piipahdimme eräällä saarella, jossa näkymät olivat huikeat. Mahtavammaksi kokemuksen teki vielä se, että kapteeni pysäytti paatin keskelle järveä ja rupesi soittamaan trumpettia. Kaikuhan sieltä vastasi ja mulla meni ihan vilunväreet, kun se oli niin kaunista! Muutaman tunnin jälkeen oli aika lähteä takaisin kohti Bambergia.

Siinäpä sitä weisswurstia...

Just saavuttu Königseelle

Koko porukka! <3

Andreeeee

Reissu oli yksi onnistuneimmista ja mielenkiintoisimmista ikinä! Tekisin sen uudestaan koska tahansa. Jos noilla alueilla liikutte, niin käykää ihmeessä noissa paikoissa.

Nyt ei ole fiilis ihan niin katossaan, sillä totuus iski vasten kasvoja aika raa'asti: ensi viikolla on kuusi koetta, joihin pitää opiskella. Olenkin ollut stressaantunut monta päivää, kun joka päivä on kuitenkin muutakin tekemistä eikä lukemiselle oikein löydy aikaa... Toivottavasti saan kuitenkin kaikki läpi. Wish me luck! :)