torstai 30. toukokuuta 2013

Olipa kerran Berliini

Tässä sitä taas ollaan yhtä kokemusta rikkaampana. Berliinin reissu siis tuli ja meni. Mahtava reissu, mutta sää ei olisi voinut olla huonompi. Taivaalta tuli vettä melkein yhtä soittoa koko lauantain eikä sunnuntainakaan tainnut olla kovin montaa kuivaa minuuttia. Siinä meinasi palaa käämit itse kullakin.

Perjantai-aamuna lähdimme matkaan aikaisin aamulla. Perille pääsimme puolen päivän jälkeen. Hostelliin kirjautumisen jälkeen meillä oli vuorossa Reichstag eli valtiopäivätalo sekä Brandenburger Tor. Hämmästyin kyllä vähän, sillä olin luullut että Brandenburgin portti on isompi.
Linas Liettuasta oli puulla päähän lyöty nähdessään Neuvostoliiton lipun. On kuulemma kiellettyä heilutella sitä Liettuassa.

Reichstagin kupolissa
Reichstag
Raichstagin katolla

Nammm. 12 donitsia ja kuusi ihmistä ;)
Taisi maistua

Illalla kävimme irlantilaisessa pubissa kuuntelemassa live-musiikkia ja juomassa yhdet siiderit moneen kuukauteen. Ai että maistui hyvältä! Kävelimme siinä sitten ympäriinsä ja yritimme katsella toista paikkaa minne mennä istumaan, mutta porukalla oli melko eriävät mielipiteet, joten emme lopulta menneet minnekään. Yllätykseksemme hostellimme oli juuri "Punaisten lyhtyjen alueella" ja kylläpä niitä vähäpukeisia tyttöjä siellä näkyikin melkoisen monta.

Linas ja Sotiris

Lauantaina kiertelimme bussilla pitkin kaupunkia ja sen nähtävyyksiä. Onneksi ei tosiaan tarvinnut kävellen lähteä kaikkialle, sillä kaikki olivat hujan hajan ihan eri paikoissa. Näimme muun muassa Berliinin muurin aka East Side Galleryn sekä ei kenenkään maan alkuperäisine vartiotorneineen. Berliinin muurin näkeminen bussista ei kuitenkaan riittänyt meille vaan lähdimme sadetta uhmaten ihan paikan päälle ihastelemaan sitä. Sitä ennen kävimme toisella puolella kaupunkia kuuleman mukaan parhaassa dönerpaikassa Mustafa's Gemüse Kebabissa. Jonoahan oli sen verran mitä olimme odottaneetkin. Odotus kuitenkin aina palkitaan ja tämä döner oli aivan mielettömän herkullinen! En enää ihmettele miksi kaikki sitä niin kehuvat. Eikä ollut edes niin kallis kuin vaikkapa Bambergissa.

Ei kenenkään maa sekä TV-torni taustalla
Minä ja Linas

Sotiriksen kanssa Berliinin muurilla

Ryhmäkuva kaatosateessa Berliinin muurilla

Perus jono dönerille.

Palaako pinna?
Paras döner!

Illalla menimme DDR-Ravintolaan syömään ja kieltämättä tulin ajatelleeksi (Sakarin sanoja lainaten), että mitähän puuteruokaa sieltä saa. Otin sitten itäsaksalaistyyliin tehdyn pitsan eikä se kovin puutteiselta maistunut. Herkullistahan se oli!

Jalkapallon Champions Liigan finaali oli kova juttu saksalaisille. Tämän vuoksi Brandenburgin torille oli pystytetty iso valkokangas, jota kymmenet tuhannet ihmiset tulivat katsomaan. Oli mieletön tunnelma, mutta Bayerin voittaessa suurin osa (Dortmundin kannattajat) lähtivät nyrpistyneinä ja hapannaamoina pois. Kyllä sinne jäi silti Bayerin kannattajia (kuten me) hetkeksi juhlimaan.

Sunnuntaina  suuntasimme Potsdamiin, Brandeburgin osavaltion pääkaupunkiin. Oli ehkä yksi turhimmista reissuista hetkeen. Kiertelimme pari tuntia keskustassa ja sitten menimme Sanssoucin palatsiin, missä joku Preussin kuningas Friedrich II Suuri aikoinaan eleli koreasti. Opastetusta kierroksesta jäi mieleen tasan nolla asiaa. :D En vaan jaksanut keskittyä saksalaiseen hiljaiseen pulputukseen. Tuli ihan sellainen fiilis kuin olisimme olleet luokkaretkellä ja me Anniinan kanssa olimme juuri ne perässä laahustavat kikattelevat tytöt, joita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa.

Suomalaiset vaaleaveriköt

Mahtavaa porukka <3

Don't smile Andrew

Kuuntelevaiset blondit

Sanssoussin palatsi
Lopulta tylsyyden piina päättyi ja lähdimme kuuden tunnin bussimatkalle. Eipä sekään mennyt ihan kuin Strömssössä, sillä juutuimme ruuhkaan noin tunniksi, joten kotiin pääsy venyi entisestään. Mutta kuten jo sanoin, niin tosi mahtava reissu mahtavassa porukassa. Kaksi päivää on vaan liian lyhyt aika koluta Berliini läpi. Ehkä sinne tulee mentyä vielä joku päivä uudestaan.

Vuorokauden kuluttua istunkin Ryanairin lentokoneessa matkalla Suomeen. JEEEE! Odotan täyttä häkää kaikkia neljää juhlia ja tuttujen ihmisten näkemistä. Ihan pian nähdään! <3

1. Voi ei, harmi että reissu ei onnistunut teijän kohdalta. Erityisen harmissani oon tosta pettymyksestä Potsdamiin. :( Sää tekee kyllä tosi paljon, huonolla säällä ja esityskierroksella ei reissusta saa oikein mitään irti.. :s

1. Musta kans tuntuu, et jos olis ollu vaikka aurinkoinen sää, niin olisin ollu paljo kiinnostuneemmalla tuulella. Mut ehkäpä mennään joku päivä vielä uudestaan ja toivottavasti sää sallii sitte. :)